October 22, 2015

Pintu Rezeki

Hi, Assalamualaikum ^_^

Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Salam Maal HIjrah kan?

" Hijrah Nabi, hijrah pertama, 
Berkelana ke Madinah, 
Tinggal Mekah, 
Tinggal segalanya, 
Demi Agama tercinta..."

Masih terngiang-ngiang nasyid yang kitorang nyanyi masa sekolah rendah dulu. 
Kertas lirik pun saya masih simpan. Betapa sayangnya saya dengan memori lalu ^_^
Walaupun dah 11 tahun meninggalkan sekolah rendah, kenangan masih tersimpan tau,,haha


Okay, let's talk about my topic, "Pintu Rezeki"...

Rezeki, datang dalam pelbagai bentuk, wang ringgit, anak-anak, tubuh badan yang sihat, peluang keemasan mahupun kebesian, dan macam-macam lagi. Diberi kesenangan masa pun adalah salah satu rezeki. Rezeki tu skop dia luas.

Apa tips untuk buka pintu rezeki seluas-luasnya?

Any idea?

Berdasarkan bacaan dan apa yang saya belajar, pintu rezeki ni ada 10. 

Salah satunya adalah BANYAK BERSEDEKAH. 


Bersedekahlah walaupun dengan sebutir kurma. Kita selalu dengar kan? 
Sikit ke, banyak ke, ganjaran pahala dia besar, asalkan kita bagi dengan hati, bukan dengan muka.
Maksudnya, jangan riak dan simpan niat untuk menunjuk-nunjuk. 
Insha Allah, satu yang kita bagi, sepuluh yang akan datang balik. 


Sembilan lagi tu, carilah sendiri ye. hehe

Jom kita berhijrah!!!


4 comments:

PeRdU cINta said...

Subhanallah..Allahu..salam maal hijrah adik..

Khai♥Rin : anies said...

1. setiap pagi sedekahkan alfatihah utk ibu ayah
2. sentiasa berbaik sangka dengan Allah
3. solat pada waktunya
4. solat dhuha
5. zikir ya Wahhab 1000x setiap hari
6. qiamullail
7. elak segala perbuatan mazmumah
8. baca al-quran walaupun sepatah setiap hari
9. berkahwin

saya dah cukup kan 10 ;-)

QasehnyaRania said...

nice sharing tenkiu thirah

hainom OKje said...

Kadang kadang kita dah hafal pun benda yg boleh membuka pintu rezeki, tp tetap susah nak istiqomah . Betul tak?