March 12, 2013

Tips Menangani Stress

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia,

Sekarang ni dah bulan 3 kan? Cepatnya masa berlalu, tak sempat nak pejam celik pejam celik lebih lama, bak kata 'orang ' depan rumah saya, "TAK DE FEEL LA...". Tapi, seriously say la, memang la 'dorang' ni tak de feel, dah 'dorang'.....~tuttt~... Nak tau kenapa, sila ke rumah saya hari raya ni ea..haha

Okay, enough dengan gurauan ringkas daripada saya (^_____^)

Actually, bila dah masuk bulan 3 atau lebih dikenali dengan nama Mac, bahang stress makin lama makin mencucuk hidung, makin lama makin mengganas. Same goes to me la, memang stress especially bila banyak kerja datang menggolek dalam keadaan serentak pula tu. Kalau rezeki yang datang menggolek, memang tersenyum lebar, tapi kalau dugaan dan cabaran yang tergolek-golek, apa respon kita?

Okey, ni pesanan semestinya untuk diri sendiri dulu, kalau korang nak dengar jugak, silakan ea (^____^)

Noor Athirah binti Mohd Zain,
Kalau kamu stress, ingat benda-benda ni;


  1. Allah sedang menguji kamu, kamu ni hamba yang sabar ke tak? Ingat, ganjaran buat mereka yang sabar sangat besar. So, senyum la ea (^_____^)
  2. Sila dekatkan lagi dengan Sang Pencipta, jangan menyombong, jangan lemah semangat sampai lupa diri. Minta tolong dengan Allah, banyakkan semayang sunat and pastikan solat tu terjaga. Kelebihan bila bersujud tau kan? Insha Allah kita jadi makin tengan, nanti kita bincang lain sesi ea (^__^).Then, baca al-Quran, dengar bacaan ayat-ayat suci tiap-tiap hari
    (baru terjumpa dengan sorang hafiz yang hensem  berbakat, dengan suara lunak, cukup lengkap la syarat dia..haha)
  3. Berehat sebentar bersama kit kat (^___^) Maksudnya, tinggalkan la dulu benda-benda yang merungsingkan tu seketika, buat something yang kamu suka, contohnya, buat larian berpagar ke, tarian naga ke, tumbuk jiran ke, suka hati la, asalkan tak menyalahi etika dan syara'..hehe
    (dengan menyertai taekwando, sedikit sebanyak dapat mengurangkan stress saya sebab dapat sepak orang..haha)>>>jahat<<<
  4. Cuba ikhlaskan diri dengan sebarang benda yang kamu sertai. Jangan rasa terbeban dengan kerja yang kita dapat, cuba fikir benda yang menyeronokkan bila kita join or dapat benda tu, contohnya, bila buat kerja sekolah, saya rasa happy sebab dapat merapatkan hubungan dengan kawan-kawan dengan meniru kerja sekolah mereka..eh, maaf, ini contoh negatif tapi menurut cikgu saya, meniru adalah salah satu proses pembelajaran..hehe
    (dalam exam jangan ko berani meniru pulak ye dik oi)
  5. Cari sahabat yang mampu menggembirakan kita. Ha, honestly saya cakap, saya memang jenis yang selesa bersendiri, malahan kalau saya selalu keluar dengan kawan-kawan, saya rasa sangat stress. Tapi, kalau once a while kita keluar or sembang-sembang or main sama-sama, apa salahnya. Kan? Happy apa..hehe.. Kalau susah nak cari best friend, berkawan la dengan ramai orang. Kawan juga dapat kasi nasihat kat kita, tak rugi kalau berkawan dengan ramai orang ni. So, jom kita berkawan..haha
  6. Selalu hubungi ibu bapa. Yang ni untuk mereka yang tinggal berjauhan la, kalau serumah lagi elok, selalu la sembang dengan dorang. Confim kita jadi lebih bersemengat, confirm kita akan ingat balik apa tujuan kita, apa matlamat kita and so on. So, sebarang cabaran atau dugaan yang datang, kita akan hadapi dengan penuh hikmah..cehh..haha
  7. Bagi kata-kata semangat atau perangsang untuk diri sendiri. Kita susah nak percaya kat orang lain kan? So, apa kata sekali sekala kita support la diri sendiri tu, puji sikit-sikit ke. Kasi hadiah ke. Pergi depan cermin, senyum kat diri sendir then cakap; "Waa,, lawanya aku, tak boleh stress2, nanti buruk". Gelak la sikit-sikit, tapi jangan buat time ada orang tau, nanti ada yang kena hantar tanjung rambutan satgi.haha...
  8. Asingkan diri. Lain orang, lain cara, maybe ada yang jenis suka mengasingkan diri untuk mendapatkan balik semangat, untuk meghilangkan stress sebab ada yang makin stress bila dengar nasihat. Ini fakta kan? Bergantung kepada situasi. Bagi yang jenis ni, boleh la pergi bercuti or jalan-jalan. Kalau tak sempat sangat nak pergi bercuti, bolehla bukak youtube then dengar natural sound. Kalo saya, saya suka bunyi hutan. Bunyi macam forever alone kan? Tapi itu la hakikatnya..haha
  9. Bersahabat dengan yang tak berakal, faham kan maksud saya?hehe.. cakap la apapun, mereka akan mengiyakan je (^___^)
    (my best friend dah takde... sedih tapi 'dia' mengajar saya untuk mengingati mati, before her death, 'dia' selalu kekubur, I knew it, tapi hati menolak :(...this is a true story..huhu  )



Actually banyak lagi benda yang kita boleh buat kalau kita stress or terasa aura stress. Depend pada kita macamana nak handle, yang penting jangan lupa tersenyum. Senyuman adalah ubat yang paling mujarab, biarkan orang nak cakap kita senyum tak ikhlas ke, kita senyum buruk or what, yang penting kita tau niat kita. Ikhlas ke tak, itu rahsia Allah. 

Yang saya senaraikan tu, benda yang saya buat untuk diri sendiri, sekadar berkongsi, kalau ada pandangan or pendapat or cadangan lain, dengan senang hatinya saya mengalu-alukan. Sharing is caring right?ehehehe

Satu kelemahan saya, saya akan meletup kalau dipaksa berulang kali benda, atau diasak berulang kali. Perlu meningkatkan lagi tingkat kesabaran diri. Yup, I'll blame on myself. Di saat aku terdiam, izinkanlah kakiku melangkah pergi. 

Pesanan ikhlas daripada insan yang teruk,
Athirah Zain


p/s:
nak balik kampung, ada family accident, tapi banyak sangat kerja and kena commit dengan 2 benda, tak tau mana satu nak pilih, takut diriku menyesal dikemudian hari, Ya Allah, tunjukkanlah jalan T.T sangat-sangat tersepit,,huhu







10 comments:

Mrs Velentine said...

balik kampunglah..keluarga penting...

Nana Liena said...

jangan stress2 nanti berjangkit dgn org lain..hehe.. yea la famili lagi berharga..tanpa mereka kita tak ada kekuatan.. :)

Mime MF said...

emmm bila stress sy lbh suka bt benda yg boleh menggembirakan jiwa ni..huhu..kalau dilayan sgt pun sesak dada..

puteri kasih said...

baliklah sekejap...keluarga memang penting :)

Chic Na said...

bila stress cikna suka bawak keta laju2. dah banyak kali insaf tp dok buat jugak. errr.. huhu..

bagus la tips2 ni. boleh cikna praktis lepas ni. tq trah. :)

Hanida Moss said...

stress ni boleh jadi gila kalau tak ingat Tuhan.. Ingatlah Tuhan.. :')

Nurul Aini said...

Betul..semua tips itu sangat berkesan untuk diri yang sedang stress. Balik kampung..insyaAllah..moga Allah permudahkan segala urusan yang selebihnya.

cweet pinky said...

hehehe , CP pown selalu wat keje tgk cermin tuh , hehhehe , then CP lebih suker bersendiri , bermonolog sendiri , agak berat nak dengar nasihat , hehehe , but then solve bile CP bersendirian , pikir kerasionalan nasihat yang telah diberikan , muhasabah diri cukup2 :D

cheqna said...

yang penting diri kita..kita tahu camana nak handle..

^^eKaTiKaH^^ said...

tips berguna. ohhyeahh.. jangan stress :D