October 12, 2012

Merungkai Sains Solat

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia (^___^),

Baru-baru ni, kelas saya cancel, happy semacam je bila tau kelas cancel..haha.. tapi disebalik keCANCELan tu (englishku teruk), saya jadi terpikir something.

Cer teka, ok, saya bagi hint sikit, lecturer saya kena attend 1 event kat deparment kami, Dato' Seri Jamil Khir bin Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri datang. Pasal buku Sains Solat. 
Ni buku Sains Solat tu



 Saya rasa gambar ni dah cukup besar kot. My MED's lecturer is the 3rd name of the author list.

Yes!! NG Siew Cheok is my lecturer and he is a Chinese guy. See? 

Personally, saya rasa kagum yang teramat dengan beliau, mengkaji kelebihan agama lain. Kita yang sememangnya beragama Islam dan lahir-lahir je dah Islam, eager tak nak kaji pasal benda-benda macam ni? Maybe kita ada kekangan contoh, belanjawan, pelajaran and so on. Tapi memang rugi pulak rasa. Terharu pun ada dengan kesungguhan Dr. Ng ni, beliau tau banyak pasal agama kita, kadang-kadang malu pun ada sebab dia lebih concern dengan waktu solat kami.

Berbalik pada buku ni,

Buku ni menceritakan pasal kelebihan solat menurut perspektif sains, contohnya menurut kajian anatomy dan physiology aka tubuh badan manusia. Ada jugak dibincangkan tentang respond otak kita terhadap pergerakan-pergerakan ketika solat. Dan banyak lagi la, insyaallah, bagi yang tak berkesempatan nak beli buku ni, akan saya kongsikan sikit-sikit. Best, memang best (^___^)

Bila tau benda-benda ni semua, baru kita sedar, betapa Allah itu Maha Bijaksana kan? Kenapa kita solat 5 kali sehari? sebab Nabi SAW yang mintak dikurangkan? Maybe ada alasan lain lagi yang menjadi salah satu rahsia Allah, sape tau kan?

Setahu saya, buku ni adalah from rentetan buku-buku yang dah dikeluarkan sebelum ni, Dr. Fatimah memang selalu buat kajian pasal Sains Solat. Banyakkan ilmu yang still tersembunyi. Nak tunggu kita je untuk terus menuntut ilmu dan membuat kajian.

Apapun, walaupun ilmu yang manusia ada ni hanyalah diibaratkan sebagai setitik dakwat yang dititikkan ke dalam lautan, tapi moga ilmu yang sedikit tu dapat kita manfaatkan dan memberi something u agama.. Insyaallah...

(^____^)

p/s:
dalam hati selalu doa, moga Dr. Ng dapat hidayah, moga Allah buka pintu hati Dr...aminn...huhu

33 comments:

Chic Na said...

woww.. bagusnya dr Ng tu. mesti menarik kan buku tu. moga2 dia mendapat hidayah dari Nya. :)

-meeSUPERGIRL- said...

insyaallah bertambah saudara islam .. :)

boni kacak said...

betul jugak tu.. kenapa kita sendiri tak nak kaji agama kita sendiri kan?

trah zain said...

betul2.. moga2 Allah bukak pintu hati Dr. :)

trah zain said...

aminn.. (^__^)

trah zain said...

betul, buat malu je dengan penganut agm lain, dorang minat betul2, kita ni, just melepaskan batuk ditanggan..

aku HaniAsyira said...

setiap suruhan Allah ada sebabnya kan.. =)

trah zain said...

betul2.. so, kita xleh xbuat kan2? (^___^)

caliph shuriken said...

wahh, buku yg menarik.. harap2 diorg masuk buku ni cepat2 dlm e-store sy ^^

trah zain said...

e-store? ow,,beli o9 ke?

jaakechik said...

hope hati dia terbuka utk peluk islam nanti..hehehee

Sop Nama Saya said...

Amin. Harap2

izzati husna said...

amin.. mudah-mudahan.. ni nak kongsi gakk dulu mase aku form 4 an. aku nak diet.. then aku diet, aku xde selalu senam sangat, tpi mse tu aku rajin buat solat sunat, sebenarnya nk citer kalau kita solat betul-betul.. dia mcm exercise jugak :)

azie namico said...

memang bagus buku nie , yg best nyer dr ng nie concern pasal solat...agar dia di beri hidayah...cewah !

trah zain said...

amin..hehe

trah zain said...

aminn... thx kawan2 cos tlg doakan sama (^__^)

trah zain said...

betul gak tu, solat memang blh reduce koletrol.. moga kita betul2 memahami kelebihan solat =)

trah zain said...

amin.. moga doa kita semua or salah seorang drp kita ni makbul ye (^___^)

Luqman Amri said...

Nak jadi engineer meme kna explore la benda ni..hehe

Nur Atiqah Mohd Zaki said...

macam best jer buku nie

trah zain said...

betul3.. minat tu kena ada..(^__^)

trah zain said...

best2...hehe

amranaiman said...

moga ada hidayah utk dr Ng :D aminnn~~

trah zain said...

amin (^__^)

miz ruha said...

moga dr ng mendapat hidayah...
moga Allah bukakan hatinya untuk memeluk islam. amin.

trah zain said...

aminn (^___^)

~ChEk At!eN~ said...

moga dibuka hatinya untuk islam... :)

Cik Yaya said...

bgus buku ni... =)
mudah2an jgk ye..doakn je smgoa Mereka2 yg belum
mmluk agma Islam ni dberi ptunjuk oleh Allah..
^_^

trah zain said...

aminnn (^__^)

cweet pinky said...

wah , thx for sharing :D

Raudzah Zahari said...

Sains tentang Solat sememangnya mengkagumkan...semoga terbuka pintu hati dia untuk memeluk islam...

caliph shuriken said...

actually, kt e-store sy tu jual buku & novel via online.. klau nk order apa2 bgtau sy jaa ^^

Sop said...

setiap perbuatan yg disuruh oleh Allah ada kelebihannya..